Matěj Frgala

Naposledy upraveno: 11. 1. 2025

Matěj Frgala
Matěj Frgala

Kdo jsem

Jsem mladý člověk, poněkud nespolečenský. Mám rád děti, češtinu, Itálii, letecké eurovíkendy a drážní dopravu. Jsem dobrý na organizování nebo prosazování věcí.

Snažím se o školu, která se snaží být tak svobodná, jak jen to česká legislativa umožňuje. Děti vnímám jako lidi rovné dospělákům, jen s poněkud kratší životní zkušeností. Myslím si, že dítě ví, co je pro něj dobré.

Co v Erazimu dělám

Nastavuju koncepci školy a hlídám, aby ji škola naplňovala. Snažím se vytvářet podmínky pro práci jednotlivých týmů zřizovatele, škol, pracovníků a dětí.

Nejčastěji řeším papíry, rozpočty, výkazy, zákony, řády a různé další dokumenty, které znepříjemňují lidem život. Zabývám se zvyšováním dostupnosti našich škol navyšováním kapacit nebo zakládáním nových škol. Baví mě občas poskládat kazetový podhled nebo sádrokartonovou příčku a řídit školní autobus.

Proč chci pro Erazim pracovat

Učarovala mi návštěva jedné svobodné demokratické školy, v níž jsem viděl děti jezdit na koloběžce, houpat se na síti, stavět si ze stavebnice, obhajovat své názory na školním shromáždění nebo zcela dobrovolně chodit na lekce matematiky.

Později jsem pro jinou svobodnou demokratickou školu i pracoval, a to od jejího otevření. Na začátku jsem viděl posmutnělé a unavené děti. Měly za sebou několik let ve školách, kde se si na ně učitelé zasedávali nebo se jim spolužáci posmívali. Tyhle děti se pak staly žáky nové svobodné demokratické školy, kde s nimi najednou učitelé jednali s respektem a dopřávali jim svobodu. Během krátké doby tyhle děti zase začínaly mít radost ze života, rozvíjet se v tom, co je baví, a školní chodby začaly znít dětským smíchem.

Tyhle zkušenosti pro mě byly jedněmi z důvodů, proč jsem chtěl, aby svobodná demokratická škola vznikla i v Opavě. Hlavními důvody ovšem byla má pohodlnost a lenost, abych se nemusel se stěhovat do jiného města, kde nejbližší podobná škola byla, nebo do něj dojíždět.

Co mám profesně za sebou

Na střední jsem zdárně ukončil informatiku se zaměřením na programování a sítě, na vysoké učitelství 1. stupně základní školy. Absolvoval jsem dvouletý kurz pedagogiky Montessori pro práci s dětmi od 6 do 12 let v Montessori ČR. Několikrát jsem prošel kurzy Respektovat a být respektován (manželé Kopřivovi) nebo Škola bez poražených, ačkoli to z mého jednání spíš tak nepůsobí. 🙂 Mám řidičák nejen na náklaďák, autobus nebo traktor, ale i na nákladní výtah.

Učil jsem na svobodné demokratické škole i ve škole Montessori. V ní se mě při obědě jeden sedmiletý chlapec mimoděk zeptal, jestli znám Summerhill. Dělal jsem asistenta pedagoga. Pracoval jsem na technické podpoře. A jen tak pro zábavu jsem pouštěl titulky v opeře.

Jo, a ve svých 24 letech jsem se stal patrně nejmladším ředitelem základní školy v Česku.