
Naposledy upraveno: 23. 2. 2025
Ačkoliv se svobodná demokratická škola Erazim může na první pohled jevit jako alternativa k běžným školám, ve skutečnosti jsme součástí jednotného českého školství. Tento článek vysvětlí, proč v současné době není možné, aby Erazim byl považován za alternativní školu.
Definice alternativy a její vztah ke vzdělávání v Česku
Alternativa, jak ji definuje Akademický slovník cizích slov, znamená: „výběr, volba mezi dvěma n. několika vzájemně se vylučujícími možnostmi, jedna z těchto možností“. Tato definice předpokládá, že existuje možnost, jak se rozhodnout pro jiný systém nebo přístup, který by byl nezávislý na ostatních. V českém školství ale žádná taková alternativa v pravém slova smyslu neexistuje, leda že bychom každý přestup do jakékoli jiné školy považovali za alternativu. Všechny děti, pro které je vzdělávání povinné, si plní povinnou školní docházku v nějaké z mateřských a následně i základních škol. Jsou součástí jednotné vzdělávací soustavy, která sestává ze škol s veřejným zřizovatelem a s neveřejným zřizovatelem (soukromé školy)l. Pro obě skupiny škol platí téměř totožná pravidla.
Soukromá škola a domácí vzdělávání
Ačkoli soukromé školy podléhají skoro stejným požadavkům na vzdělávání jako veřejné školy, dostávají z veřejného rozpočtu méně peněz než školy veřejné. Navíc stát nemusí umožnit zřízení soukromé školy nebo školského zařízení. V posledních letech se také zvyšuje počet dětí, které se vzdělávají individuálně. Některé děti navštěvují vzdělávací skupiny, jiné se učí doma opravdu individuálně nebo se pokouší o unschooling – tedy vzdělávání bez vnějších osnov. Přesto i pro tyto děti platí, že musí dodržovat rámcové vzdělávací programy (RVP), společné pro všechny školy. Dvakrát ročně tyto děti docházejí do základní školy, kde skládají zkoušku, která nepřímo vychází z obsahu RVP. Děti v soukromé škole i na domácím vzdělávání jsou stále součástí jednotného českého školství.
Jednotné školství v Česku
Ve skutečnosti tedy v českém školství neexistuje žádná „alternativní“ cesta, která by představovala paralelní systém vzdělávání. Erazim se tedy nachází uvnitř tohoto jediného školství, které v Česku existuje. Tento systém má dvě roviny: První – všechny školy, bez ohledu na to, zda jsou veřejné, nebo soukromé, můžou a musejí v rámci tohoto systému usilovat o to, aby děti měly kvalitní výchovu a vzdělávání. Inovace můžou probíhat v různých typech škol, mnohdy bez ohledu na zřizovatele a pedagogický přístup. Druhá rovina – změny v systému bývají bolestné a zdlouhavé, protože stát obvykle provádí změny jako povinné pro všechny školy. To vytváří bariéry pro ty, kteří by si přáli mít větší možnosti výběru, aniž by svou možnost vnucovali jiným.
Proč neexistuje skutečná možnost výběru?
Pro mnoho lidí je obtížné přijmout, že by existovaly takové možnosti výběru, které by si oni sami nezvolili. Některé přístupy patrně můžou narušit jejich vnímání světa a jejich vlastní pocit bezpečí. Jaký problém je s tím, že nějaké dítě na druhé straně republiky nebude umět správně používat vyjmenovaná slova? Někteří rodiče mají představu o jiném typu školy, kterou by pro své děti rádi vybrali. Ale nemají možnost vybrat si nebo založit takovou školu, která by zcela odpovídala jejich představám. Tento systém jim nutí být součástí toho jediného školství, které v Česku existuje, nebo se dlouze a složitě pokoušet o změnu.
České školství je náročné inovovat i pro ty, kteří chtějí změnu pouze pro své vlastní děti a nechtějí narušovat pohodlný svět ostatních. Dětství je příliš krátké na to, aby rodiče během něj zajistili celostátní změnu, které by jejich dítěti umožnily vzdělávat se podle vlastních potřeb a přání. Tento problém je důvodem, proč se mnoho rodičů obrací na školy, které nazývají alternativními – v domnění, že jsou opravdu alternativními –, ačkoli ve skutečnosti se pohybují v rámci stejného školství.
Erazim není alternativní škola
I když nabízíme individuální přístup a snažíme se o sebeřízené vzdělávání, stále se nacházíme v rámci jednotného školství. Pro všechny školy platí skoro stejné předpisy. Svobodná demokratická škola Erazim jde až na samé limity zákonných možností: dává dětem svobodu volby a samostatnosti v jejich vzdělávání. Jsme rádi za vzdělávací možnosti, které v Česku jsou, a jsme si vědomi možnosti dalších posunů. K nim chceme pomáhat. Protože však vzdělávací soustava je v Česku pouze jedna a Erazim je hrdě její součástí, není zde nic, k čemu by mohl být Erazim alternativou. Erazim dokonce není ani svobodná škola, ale o tom zas někdy jindy. Mezitím se označujme za inovativní nebo svobodnou demokratickou školu.
Svobodná demokratická škola Erazim
Erazim je síť svobodných demokratických škol, které umožňují dětem svobodu ve vzdělávání v prostředí podporujícím jejich vlastní rozvoj a seberealizaci. V době vydání článku máme svobodné demokratické školy:
- Erazim 1, Opava,
- Erazim 1, Touzapo,
- Erazim 2, Ústí nad Labem,
- Erazim 3, Týn nad Vltavou,
- Erazim 4, Polná,
- Erazim 9, Plzeň,
- střední škola Erazim.
Naše školy dávají dětem možnost učit se podle vlastních zájmů a tempem, které jim vyhovuje, zatímco je vedou k odpovědnosti za jejich vlastní vzdělávání. Nabízíme inovativní přístup, který respektuje individuální potřeby každého dítěte. Pokud hledáte školu, která podporuje zodpovědnost, přirozenost a spolupráci, Erazim je tím pravým místem pro vaše dítě. Připojte se k nám a pomozte nám mířit k prosazování svobody ve společnosti.
Více našich článků najdete zde.
Jednou měsíčně zasíláme nejzajímavější novinky ze všech našich škol e-mailem. Nenechte si nic ujít a přihlaste se k našemu newsletteru!